Aktueel
Posted in

Test je CSS kritische drempel zwemsnelheid

Posted in

Als je een ​​betere zwemmer wilt worden, is je slaglengte en slagfrequentie heel belangrijk, maar dat geldt ook voor je conditie. Zonder een goed conditioneel niveau kun je je zwemslagen niet op de juiste slaglengte en slagfrequentie zwemmen.

Je kunt in andere sporten (bijvoorbeeld fietsen / hardlopen) nog zo fit zijn als je wil; een goede zwemconditie is compleet wat anders. Deze moet worden ontwikkeld door middel van specifieke zwemsets binnen diversen zwemtrainingen.

De beste manier om dat te doen, is tijdens de zwemtraining gebruik te maken van je Critical Swim Speed ​​(CSS) oftewel kritische drempel zwemsnelheid.

Apexswim is van mening dat elke zwemtraining sessie die je doet een balans moet hebben van 3 elementen: zwemtechniek oefeningen, conditie duurtraining en ontwikkeling van je algehele coördinatie qua watervaardigheden.

Deze drie elementen zijn zo belangrijk dat wij ze ‘De 3 zwemsleutels’ noemen.

Als je drie keer per week zwemt, raden we je aan de volgende routine te volgen:

– 1x CSS-sessie die afgestemd is op je drempel zwemsnelheid (zoals beschreven in dit artikel).
– 1x Duurvermogen – sessie – incl. oefeningen voor individuele slagontwikkeling en ademhaling.
– 1x Zwemtechniek – sessie gericht op coördinatie en openwater skills voor triathleten en wedstrijdzwemmers. 

De fout die veel zwemmers maken, is dat ze zich uitsluitend richten op een van de drie elementen. De meesten denken dat techniek hun enige focus zou moeten zijn (de “techniek heremiet”) of dat het allemaal om conditietraining gaat ( meters maken)- maar daardoor missen ze enorme gebieden van verbetering. 

Trainen zonder tijd is verloren trainingstijd.

Deze, uitdrukking, is o zo waar. Als je tijdens een zwemtraining niet weet welke tijden je zwemt, kan je ook de opgegeven rusttijden niet handhaven en is de kans zeer groot dat de trainingsopdracht haar doel volledig mist. Een goede intervalduur/ CSS zwemtraining let dus erg nauw.

Hoe bereken je kritische drempel zwemsnelheid:

(tijd op de 400 meter) – (tijd op de 200 meter) : 2

Voorbeeld: Een zwemmer heeft als test:

Tijd op 400 = 7 minuut 20
Tijd op 200 = 3 minuut 30   {7.20 – 3.30} : 2 = 1.55

Dat betekent dat deze zwemmer dus gedurende een lange afstand een tempo van 1.55 per 100 meter kan volhouden, zonder te verzuren. Op de 1000 meter zwemt hij ongeveer 19.10 minuut

Op basis van de 400-metertijd van je CSS-test kun je een goede inschatting maken over het tempo waarin je het beste kunt gaan zwemmen. Het is belangrijk dat iedereen het voor hem/haar geschikte tempo kiest, aangezien je anders constant te hard/te langzaam aan het zwemmen bent. Daar word je niet beter van!  Je wordt juist beter van de verschillende snelheden die in een zwemtraining zitten. Geef jezelf de tijd om in je snelheid en techniek te groeien, en dat kan niet als je constant boven je macht of onder je kunnen zwemt!

Nu je je CSS- snelheid kent, kun je deze gebruiken om een tempo in te stellen voor je kwalitatieve zwemtrainingen. Onthoud, de juiste CSS- snelheid helpt de ontwikkeling van je lactaat drempel (punt van verzuring)  waardoor je een snellere zwemmer wordt!

Wil je meer weten over dit thema neem dan contact met ons op of schrijf je in voor een “Kritische drempel snelheid CSS zwemtest” waarbij wij voor jouw de diversen training zwemsnelheden uitrekenen en tevens je advies geven voor de daarbij bijbehorende slagfrequenties en slaglengte.

TOP

Inloggen

Maak een account aan

Je persoonlijke gegevens worden gebruikt om je ervaring op deze site te ondersteunen, om toegang tot je account te beheren en voor andere doeleinden zoals omschreven in onze privacybeleid.

Wachtwoord herstellen

Wachtwoord vergeten? Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in. Je ontvangt een link via e-mail om een nieuw wachtwoord in te stellen.

WINKELWAGENTJE 0